Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest kolor niebieski.W naszej szkole obchody zainicjowali najmłodsi uczniowie z oddziałów przedszkolnych i skutecznie zachęcili do obchodów tego dnia wszystkich uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Przygotowania zaczęliśmy od zrobienia gazetki na korytarzu, która przedstawia porównanie cech mózgu człowieka o harmonijnym rozwoju z cechami mózgu ze spektrum autyzmu. Kolejnym krokiem było zrobienie przez przedszkolaków plakatów z hasłem „Bądź niebieski dla autyzmu”, na których została umieszczona data wraz z nazwą wydarzenia. Dzieci z dumą rozwiesiły swoje dzieła na terenie szkoły.
2 kwietnia wszyscy uczniowie klas 0-III wraz z wychowawczyniami przyszli do szkoły ubrani w kolorze niebieskim, ponieważ to kolor solidarności z autyzmem. Każda klasa obejrzała film będący wprowadzeniem do tematyki autyzmu. Jego celem było podniesienie świadomości dzieci i młodzieży, budowanie zrozumienia i akceptacji dla osób, które zmagają się z tym zaburzeniem na co dzień.
Obydwa oddziały przedszkolne spotkały się razem, aby wspólnie uczestniczyć w pogadance na temat autyzmu. Dzieci uświadomiły sobie, że osoby ze spektrum autyzmu, chociaż wyglądają zupełnie zwyczajnie, to odbierają świat inaczej niż większość z nas.
Podczas spotkania nie zabrakło również ćwiczeń sensorycznych, które pozwoliły dzieciom choć na chwilę wejść w rolę osoby z zaburzeniami autystycznymi. Uczniowie mieli możliwość okrycia się kołdrą obciążeniową i przejścia po ścieżce sensorycznej. Ćwiczenia miały uświadomić dzieciom, że autyści potrzebują dużo silniejszych bodźców sensorycznych.
Kolejnym ćwiczeniem było odszukanie szklanych kulek ukrytych w pełnej misce makaronu najpierw w rękawicy kuchennej, a następnie bez niej. Nie zabrakło również tajemniczego worka, z którego dzieci losowały przedmioty i bez użycia wzroku odgadywały jego nazwę. Udowodniło to uczniom, że osoby ze spektrum autyzmu często mają zaburzone czucie głębokie.
Ostatnim punktem obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu było wyjście na plac szkoły, gdzie trzymając się za ręce, wspólnie zaśpiewaliśmy piosenkę i wypuściliśmy niebieskie balony. W ten sposób daliśmy znak społeczeństwu, że rozumiemy, akceptujemy i jednoczymy się z osobami z autyzmem.
Wszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Sądząc po zachowaniu uczniów- działania przyniosły skutek.
U. Tomusiak/ J.Jaskowska