Gmina Strzyżewice realizuje projekt „Wdrożenie programów rozwojowych placówek oświatowych w gminie Strzyżewice” - projekt nr FELU.10.03-IZ.00-0090/23, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytetu X Lepsza edukacja, Działania 10.3 Kształcenie ogólne.
Całkowita wartość projektu to 2 219 639,08 zł, w tym dofinansowanie 1 965 839,08 zł. Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich wynosi 1 886 693,22 zł.
Głównym celem realizowanego projektu jest wzrost jakości kształcenia realizowanego przez 5 szkół podstawowych Gminy Strzyżewice oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u co najmniej 95% z grupy 659 uczniów (347 dz. + 312 chł.) i 106 nauczycieli (80 K i 26 M) w okresie do 28.02.2026 r. poprzez wdrożenie programów rozwojowych przyczyniających się do zwiększenia dostępu do edukacji dobrej jakości, włączającego kształcenia, ułatwienia mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Zaplanowane w projekcie działania bezpośrednio przyczynią się do osiągnięcia:
a) Celu Polityki 4. Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych;
b) Celu szczegółowego 4f) Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Osiągnięcie założonego w projekcie celu głównego możliwe będzie dzięki realizacji zaplanowanych w projekcie działań wynikających bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy potrzeb. W oparciu o zdiagnozowane potrzeby zaplanowano w projekcie następujące działania:
I. Upowszechnienie modelu dostępnej szkoły poprzez dostosowanie szkół i realizowanego nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz do potrzeb nauczycieli z niepełnosprawnościami.
II. Realizację dodatkowej oferty zajęć pozalekcyjnych rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne, umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe niezbędne na rynku pracy, w tym kompetencje cyfrowe, zielone i rozwijające talenty i zainteresowania uczniów.
III. Podniesienie jakości kształcenia i rozwój umiejętności uczniów poprzez zakup dodatkowego wyposażenia do 5 szkół objętych projektem, niezbędne do prowadzenia zaplanowanych zajęć dodatkowych. Pomoce te wykorzystane będą zarówno w trakcie realizacji projektu jak też po zakończeniu jego realizacji w okresie trwałości. Zakupione wyposażenie pozwoli na udział w zajęciach uczniom z niepełnosprawnością na równi z pozostałymi osobami.
IV. Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów oraz wsparcia rodziców/opiekunów prawnych dzieci w zakresie stymulowania rozwoju ucznia
V. Utworzenie 5 Szkolnych Ośrodków Kariery- doradztwo edukacyjno- zawodowe
VI. Doskonalenie zawodowe nauczycieli zatrudnionych w szkołach objętych wsparciem, w tym pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami.
Grupę docelową stanowi 659 uczniów (347 dz. 312 chł.) uczęszczających do 5 szkół podstawowych z terenu wiejskiej Gminy Strzyżewice: Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Bystrzycy Starej (225 os. - 116 dz. i 109 chł.), Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Kiełczewicach Górnych (91 os. - 41 dz. i 50 chł.), Szkoły Podstawowej im. Zofii i Juliusza Stadnickich w Osmolicach (109 os. - 54 dz i 55 chł.), Szkoły Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Strzyżewicach-Rechcie (97 os. - 56 dz. i 41 chł.), Szkoły Podstawowej im. Rodziny Rohlandów w Żabiej Woli (137 os. - 80 dz. i 57 chł.), 106 nauczycieli (80 K i 26 m) zatrudnionych w tych szkołach, 100 rodziców (80 K i 20 M).
Udział w projekcie wyrówna dostęp dzieci i młodzieży z terenów wiejskich do usług edukacyjnych o wysokiej jakości oraz pozwoli na przełamanie barier w zakresie mobilności edukacyjnej (zajęcia realizowane w miejscu ich zamieszkania, bez konieczności dojazdu do większych ośrodków) oraz zwiększy dostępność dla osób niepełnosprawnych – w ramach wdrażanych działań przewidziano możliwość skorzystania z szeregu usług dostępowych, jak tłumacz języka migowego, skorzystanie z pętli indukcyjnej, pomoc asystenta osoby niepełnosprawnej, zapewnienie dowozu dla osób niepełnosprawnych, biuro projektu pozbawione barier architektonicznych.
Rezultaty projektu:
- 5 szkół objętych wsparciem
- 659 uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem
- 106 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
- 42 dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem
- 173 uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
- 627 uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
- 101 przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu