Uczniowie PSP w Bystrzycy Starej biorą udział w ogólnopolskim programie Być jak Ignacy „Zostań ambasadorem nauki”
Być jak Ignacy „Zostań ambasadorem nauki” to VII edycja programu edukacyjnego dla szkół podstawowych, którego organizatorem jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Projekt ten został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Celem programu jest promowanie zdobywania wiedzy wśród uczniów poprzez doświadczanie oraz popularyzowanie różnych dziedzin nauki i osiągnięć wielkich polskich naukowców oraz wynalazców. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny. Wśród zagadnień pojawia się wiele prac projektowych, zabaw edukacyjnych, efektownych doświadczeń, kreatywnych prac plastycznych. Łącznie przygotowano aż 8 ciekawych tematów. Udział w programie polega na założeniu koła naukowego w szkole oraz realizacji zajęć na podstawie scenariuszy. Oprócz tego koła naukowe mogą realizować dodatkowe działania „ambasadora nauki”, promując swoje działania w lokalnej społeczności oraz mediach społecznościowych. Efektem finalnym pracy grup jest praca konkursowa polegająca na stworzeniu projektu w formie makiety, urządzenia, prezentacji lub filmu na jeden z tematów, które pojawiły się na zajęciach. Za wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji programu koła naukowe otrzymują punkty. Zwycięskie szkoły otrzymają prestiżowy tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”, a najlepszy zespół otrzyma tytuł "Szkoły Roku" Uczniowie klasy IVB założyli koła naukowe „Poszukiwacze wiedzy” i zrealizowali już 4 tematy. Pierwszy etap dotyczył cząstek elementarnych i chemii w życiu codziennym. Uczniowie budowali modele atomów pierwiastków, dowiedzieli się, czym są pierwiastki, poznali życie i działalność naukową polskiej noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. Wzięli udział w zabawie ruchowej „Impuls Nobla”. Przeprowadzili ciekawy eksperyment chemiczny „Wulkan energii". „Poszukiwacze wiedzy” w drugim etapie poznali dokonania polskiego wynalazcy Stefana Drzewieckiego- pioniera żeglugi podwodnej i lotnictwa. Wykonywali różne modele papierowych łodzi. Zaznaczali na mapie miejsca podróży S. Drzewieckiego, tworzyli wynalazki według otrzymanych instrukcji, uczyli się wiązania węzłów żeglarskich. Konstruowali kuchenny pojemnik na sypką żywność oraz kubek z butelki plastikowej. Trzeci etap poświęcony był astronomii. Uczniowie zdobyli wiedzę o Mikołaju Koperniku i jego teorii, wykonali makietę ukazującą układ słoneczny. Poznali ciekawostki na temat planet, wykonali grupowy plakat z ciałami niebieskimi. W czwartym bloku tematycznym - Kryptologia, szyfry i matematyka w życiu codziennym, uczestnicy projektu wcielili się w łamaczy szyfrów. W stworzonym escape roomie rozwiązywali zagadki, aby zdobyć klucz do wyjścia. Poznali znane szyfry, dowiedzieli się, kim byli deszyfranci Enigmy. Na zakończenie zajęć zdobyli odznaczenie – ekspert szyfrów. Poznali także zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Na uczestników projektu czekają kolejne niesamowite przygody, pełne ciekawych doświadczeń i nowych naukowych wyzwań !
Koordynatorzy projektu
A. Paszkiewicz, D. Kwiatek